سبک زندگی

چرا شما به یک تخته سیاه روی دیوار نیاز دارید؟!

ضرورت وسیله‌ای برای نوشتن یادداشت‌های‌ کوتاه و مهم، در نقطه‌ای از خانه که همه بتوانند آن را ببینند کاملا مشخص است. حالا اگر قرار است این وسیله صرفا حالت کاربردی نداشته باشد و به نوعی یک اکسسوار کلاسیک جالب توجه هم باشد، چه گزینه‌ای بهتر از یک تخته سیاه؟

 

برای خیلی از ما وجود یک وسیله‌ روی دیوار، بخصوص دیوار آشپزخانه برای نوشتن تاریخ‌های مهم و نکته‌های قابل اهمیت یک ضرورت است؛ هر چند بسیاری مرتب این ضرورت را نادیده می‌گیرند و البته بهایش را هم پرداخت می‌کنند! مثلا حین گشت زدن در فروشگاه هیچوقت لیست خرید کاملی ندارند، در نهایت وقتی به خانه برمی‌گردند معمولا دو سه قلم کالا را فراموش کرده‌اند! یا با توجه شلوغی‌های ذهنی اینروزهای زندگی که مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است، درست سر بزنگاه، یعنی دقیقا در همان روز موعود فراموش می‌کنند تولد یک عزیز را تبریک بگویند هر چند تا یک روز قبلش هم یادشان بوده!

خب پس ضرورت وسیله‌ای برای نوشتن یادداشت‌های‌ کوتاه و مهم، در نقطه‌ای از خانه که همه بتوانند آن را ببینند کاملا مشخص است. حالا اگر قرار است این وسیله صرفا حالت کاربردی نداشته باشد و به نوعی یک اکسسوار کلاسیک جالب توجه هم باشد، چه گزینه‌ای بهتر از یک تخته سیاه؟ تخته سیاه باعث می‌شود در مصرف کاغذ صرفه جویی شود و البته این قابلیت را دارد که همیشه مورد استفاده قرار بگیرد چون شما خیلی راحت می‌توانید یک نوشته را پاک کنید و بر حسب ضرورت یادداشت دیگری را روی آن بنویسید. با این وصف آیا شما می‌دانید به چه دلایل دیگری به یک تخته سیاه روی دیوار آشپزخانه نیاز دارید؟

برنامه غذایی

شما می‌توانید برنامه غذایی‌تان را هفته به هفته روی تخته سیاه بنویسید. به این ترتیب هر روز مجبور نیستید درباره اینکه باید چه غذایی درست کنید کلی سردرگم شوید چون قبل از شروع هفته برای تمام روزهای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید. در ضمن بقیه اعضای خانواده هم می‌توانند ببینند که قرار است هر روز چه غذایی را نوش جان کنند؛ شاید هم در مواردی در برنامه دست کاری کنند و غذای مورد علاقه‌شان را در این لیست جای بدهند.

قرارهای ملاقات

برای فراموش نکردن قرارهای ملاقاتی نظیر وقت دکتر، شرکت در جلسه انجمن اولیا و مربیان مدرسه بچه‌ها، حتی یک قرار قهوه با دوستانتان در کافه همیشگی، یکی از بهترین راه‌ها یادداشت کردن تاریخ این قرارها روی تخته سیاه است.

یادآوری تاریخ‌ها

برای همه ما بارها و بارها پیش آمده که تاریخ تولد یک عزیزی را درست تا روز قبل از تولدش به یاد داشته‌ایم اما دقیقا همان روز به دلیل مشغله فراوان از ذهنمان پریده و حسابی شرمنده شده‌ایم!

این تخته سیاه دقیقا نقش یک یادآوری کننده را دارد، تا درست وسط همه شلوغی‌ها، وقتی اصلا یادتان نیست که چه خبر است تاریخی که دو سه روز قبل روی آن یادداشت کرده‌اید جلوی چشم‌تان ظاهر شود و آنوقت سریع برای تبریک گفتن اقدام کنید.

جمله‌های الهام بخش

ما در دنیای تضادها زندگی می‌کنیم؛ یعنی به همان نسبت که حال خوب هست حال بد هم وجود دارد. با این حال این خود ما هستیم که باید تلاش کنیم و خیلی زود خودمان را از شر احوالات ناخوشایند نجات بدهیم. گاهی وقتی در این دوره‌های زمانی قرار می‌گیریم که بر حسب شرایط ناخودآگاه به لحاظ روحی به هم می‌ریزیم، ثبت کردن جمله‌ها، شعرها و نقل‌قول‌های الهام بخش جایی که مرتب جلوی چشم‌هایمان باشد می‌تواند در لحظه وضعیت روحی ما را دگرگون کند. یک لحظه و یک جرقه کافیست که در این جهان دو قطبی، ما از قطب منفی به قطب مثبت پرواز کنیم. به همین سادگی!

قوانین خانوادگی!

در بین خانواده‌های بچه‌دار، گاهی لازم است قوانین خانوادگی وضع و البته ثبت شود! هر چند این به معنای یک زندگی خشک و مقرراتی نیست بلکه به منظور نظم دادن به زندگی بچه‌هاست تا خودشان هم بابت بی‌نظمی و نابسامانی آسیب نبینند. برای برخی اعضای خانواده که گاهی این قوانین را فراموش می‌کنند بهترین راه ثبت آنها و قرار دادنش جایی است که همه خانواده بتوانند مرتب آن را ببینند! قوانین وقتی دیده شوند،‌ مرور شده،‌ ملکه ذهن می‌شوند و در نهایت خیلی راحت به روتین زندگی تبدیل خواهند شد.

تقویم خانوادگی

خب، به جز قوانین خانوادگی گاهی تقویم‌های خانوادگی هم مهم می‌شوند. تاریخ‌هایی که همه اعضای خانواده باید از آن آگاه باشند. به عنوان مثلا تقویم خانوادگی بخصوص در دوران امتحانات بچه‌ها از حالت عادی خارج می‌شود و وضعیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ثبت تاریخ‌های مهم مرتبط با امتحانات، مرتب به همه اعضای خانواده یادآوری می‌کند که تقویم خانوادگی اینروزها حول محور امتحانات تنظیم شده و همه باید برنامه‌هایشان را بر این اساس جلو ببرند!

پیام رسان تخته‌ای!

هر چند اینروزها نرم‌افزارهای پیام رسان ارتباطات انسان‌ها را کاملا در انحصار خود در آورده‌اند اما تکنولوژی همانقدر که فایده رسانده،‌ مضر هم بوده بنابراین چه بهتر که گاهی سراغ راه‌های قدیمی برای رد و بدل کردن پیام‌ها برویم. مثلا ثبت یک جمله عاشقانه روی تخته سیاه خطاب به اعضای خانواده قبل از خروج از خانه لبخندی را روی لب تک تک آنها می‌آورد که به همه دنیا می‌ارزد!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.